Onze aanpak

Uit onderzoek blijkt dat de meeste teams Communicatie bij gemeenten structureel te weinig capaciteit hebben om aan de vraag te voldoen. Die vraag komt zowel van het eigen bestuur en de eigen organisatie als van inwoners en ondernemers. De vraag is dus: hoe zet je de beschikbare capaciteit het slimste in?

Focus kiezen

Je capaciteit goed benutten vraagt om het maken van duidelijke keuzes. Dan doe je de goede dingen en heb je ook de tijd om die goed te doen. We hebben een afwegingskader ontwikkeld om samen met bestuur en organisatie te bepalen wat nu echt de prioriteiten voor communicatie zijn. Daarbij staan de maatschappelijke opgaven - en dus de samenleving - centraal.

Focus organiseren

Als er communicatieprioriteiten zijn gekozen, dan wordt er ook wat van team Communicatie verwacht. Hoe organiseer je (blijvend) tijd en aandacht voor de communicatieprioriteiten? We helpen je met slimme tips voor de planning van de capaciteit van je team en het organiseren van het werk. We kijken ook naar de rollen die team Communicatie heeft in de organisatie.

Focus op impact

Als je met communicatie maatschappelijk een verschil wilt maken, dan moet je dat ook terugzien. Wij hebben het 4A-model ontwikkeld om te laten zien hoe je Communicatie inzet en welk effect het heeft. Vanuit de Ambitie ontwikkel je Acties, die je vervolgens Analyseert. Op basis daarvan kun je een onderbouwd Advies geven.



Meer weten?

Lees dan onze special van zes afleveringen over Communiceren met focus van de nieuwsbrief Overheidscommunicatie. In het boek Communiceren met focus wordt de methodiek stap voor stap uitgelegd met veel tips en voorbeelden uit de praktijk. Je kunt natuurlijk ook altijd contact opnemen met Aart of Renata!