Stevig adviseren met behulp van de 4A’s: van Ambitie naar Acties en via Analyse naar Advies

Aflevering #6 (slot) van de serie zomerspecials over Communiceren met focus - 21 augustus 2022

Als je met communicatie maatschappelijk een verschil wilt maken, dan moet je kunnen uitleggen waarom en hoe je communicatie als instrument inzet en wat het effect is. Daar valt meer over te zeggen dan je op het eerste gezicht misschien denkt.

Want in je dagelijkse mediamonitoring kun je veel signalen oppakken. In de duiding kun je kijken of je boodschap landt, wat de reacties zijn en welke vragen er leven. Je kunt bereik en conversie van online middelen meten – bijvoorbeeld van een bericht op social media of een formulier op de website. Je kunt in de gaten houden of er vragen binnenkomen bij het Klant Contact Centrum of bij collega’s in de wijk. En je kunt altijd aanvullend onderzoek doen. Lees daarover ook de vorige aflevering van deze serie zomerspecials.

Kortom: je moet vooraf goed kunnen beredeneren waarom je met communicatie het verschil kunt maken en achteraf kijken of dat is gelukt. Op basis daarvan kun je ook een onderbouwd advies geven voor het vervolg: is meer of andere inzet nodig van communicatie? Of is bestuur, beleid of uitvoering aan zet? Een combinatie kan natuurlijk ook.

Door te adviseren op basis van impact wint je advies aan autoriteit. Het is bovendien ontzettend leerzaam voor jezelf als communicatieprofessional en team Communicatie. Je bouwt immers kennis op over wat wel en niet werkt in welke context. En wanneer je met Communicatie nu echt maatschappelijke een verschil kunt maken!

In deze aflevering lees je hoe je dat kunt aanpakken. Dit is ook de laatste aflevering van de serie zomerspecials over Communiceren met focus. Vanaf volgende week ontvang je weer de reguliere nieuwsbrief.

Hartelijke groeten,

Renata

Van Ambitie naar Acties en via Analyse naar Advies

Het hulpmiddel dat je hiervoor kunt gebruiken is het 4A-model. De 4 A’s staan voor: Ambitie, Acties, Analyse en Advies.

Als je start met een nieuwe communicatieprioriteit neem je de Ambitie als uitgangspunt: wat zijn de doelen voor een maatschappelijke opgave? Wat wil het bestuur precies bereiken? En welke Acties wil ze daarvoor in gang zetten: welke concrete maatregelen en projecten betreft het? En is communicatie (ook) een passende interventie om de doelen te bereiken? Daarna maak je een Analyse. Daarin geef je aan of de Ambities (h)erkend worden in de samenleving. En wat de Acties hebben opgeleverd. Op basis van je Analyse kun je onderbouwd Advies geven voor de aanpak van communicatie: je beschrijft daarin welke vervolgacties helpen om de Ambitie te realiseren. Zo maak je de cirkel rond.

Let op: het Advies dat je geeft hoeft niet alleen over Communicatie te gaan. Want soms kun je met Communicatie niet (genoeg) het verschil maken en is juist inzet van bestuur, beleid of uitvoering – of een combinatie daarvan – nodig. Als je dat laat zien, zal je advies aan autoriteit winnen.

Met behulp van het 4A-model kun je een impactscan maken. We doen het tijdens begeleidingstrajecten regelmatig met teams. In verrassend korte tijd doe je waardevolle inzichten op. Bijvoorbeeld voor een adviesgesprek met een bestuurder, een overleg met een projectgroep of een voortgangsgesprek met een teamleider. Sterker nog: eigenlijk moet je op dat moment zo’n scan bij de hand hebben om het goede gesprek te kunnen voeren.

Voorbeeld van een impactscan met behulp van het 4A-model

Een communicatieadviseur maakt een impactscan over de warmtetransitie: het isoleren van huizen en bedrijfspanden. Ambities? Fossielvrij wonen in 2040. Goed geïsoleerde huurwoningen, koopwoningen en bedrijfspanden. Acties? De gemeente stelt subsidie voor woningeigenaren en ondernemers beschikbaar via vouchers voor kleine energiebesparende maatregelen en subsidies voor vloer-, muur en dakisolatie. Communicatie verzorgt een campagne om bekendheid te geven aan deze subsidies. Tijdens de campagne plaatst ze handige tips op de socialmediakanalen van de gemeente. In de Analyse worden alle data verzameld die er voorhanden zijn.

Wat blijkt tijdens de Analyse? Woningcorporaties doen niet mee met de campagne, terwijl ze wél een derde van de woningmarkt in handen hebben. Het Advies vloeit automatisch voort uit deze Analyse: de bestuurder inzetten om woningcorporaties te activeren.

Over de serie zomerspecials Communiceren met focus

In deze serie nieuwsbrieven vertelt Renata meer over de achtergrond van Communiceren met focus. Smaakt dat naar meer? Bestel dan het boek, waarin we de methodiek stap voor stap uitleggen en veel tips en voorbeelden uit de praktijk geven. Wil je met je team met focus aan de slag? Neem dan gerust contact met een van ons op. 

Inhoud zomerspecials

  1. Teams Communicatie hebben te weinig tijd - hoe komt dat?

  2. Wat heb je wel én niet aan een visie op communicatie?

  3. Organisatie en bestuur vinden alles belangrijk - hoe ga je daar mee om?

  4. Zelf het stuur pakken in plaats van afwachten wat er op je afkomt.

  5. Het belang van omgevingsanalyse en onderzoek.

  6. Stevig adviseren met behulp van de 4A’s: van Ambitie naar Acties en via Analyse naar Advies.